Scurt istoric al Inspectoratului pentru Situații de Urgență "Barbu Catargiu" al Județului Ialomița
În luna iunie 1952, prin venirea unui pichet de militari de la compania Mizil, comandat de serg. maj. Micu Ion cu 1 APC- PRAGA, a luat ființă Secția de Pompieri Slobozia, în localul fostului internat de copii de pe strada Viilor. Tot în acea perioadă, terenul și imobilul au fost cedate de către Consiliul Popular Raional Slobozia, Ministerului Afacerilor Interne pentru Direcția Pompierilor. La comanda Secției de Pompieri Slobozia a fost numit, provizoriu, slt. Rușitaru Aurel, timp în care s-a mai construit pe lângă construcțiile existente și un garaj pentru 2 APC. În luna septembrie 1952, este numit comandant titular, lt. Lupu Teodor.
Legea nr. 57 din 1968 pentru organizarea administrativ- teritorială a țarii, conform căreia se înființau 39 de județe, marchează apariția grupurilor județene de pompieri și a Grupului de Pompieri al Municipiului București.
Atribuţiile principale ale Grupului de Pompieri al judeţului Ialomița de la acea vreme constau, în special, în prevenirea şi stingerea incendiilor.
În anul 1981, la data de 07 februarie, ca urmare a reorganizării administrativ- teritoriale a județelor Ialomița și Ilfov și crearea județului Călărași, în unitate, conform noului Stat de organizare, a avut loc reorganizarea Grupului de Pompieri al județului Ialomița, având două subunități:
· Compania 1 de Pompieri Slobozia;
· Compania 2 de Pompieri Urziceni.
La data de 01.03.1995, a fost modificat Statul de organizare al unității, și a început să funcționeze Pichetul de Pompieri Țăndărei, în cadrul Companiei de Pompieri Slobozia.
Un moment de onoare şi glorie, a constituit pentru pompierii militari ialomițeni, anul 1997, când Grupul de Pompieri „Barbu Catargiu” a primit Drapelul de Luptă, simbol al vitejiei şi curajului ostăşesc.
La data de 15 decembrie 2004, Inspectoratul General al Corpului Pompierilor Militari, împreună cu unitățile sale, fuzionează cu structurile din compunerea Comandamentului Protecției Civile, rezultând Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, inspectorate județene și cel al municipiului București.
Astfel, în urma fuziunii celor două structuri, se acordă denumirea “Inspectoratul pentru Situații de Urgență “Barbu Catargiu” al județului Ialomița”.
În prezent, în cadrul inspectoratului se constituie şi funcţionează ca structuri specializate:
o Centrul Operational: îndeplineşte permanent, la nivelul zonei de competenţă, atribuţiile privind monitorizarea, evaluarea, înştiinţarea, avertizarea, prealarmarea, alertarea şi coordonarea tehnică operaţională a intervenţiilor pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă;
o Inspecţia de Prevenire: îndeplineşte, în zona de competenţă, atribuţiile pe linie de avizare/autorizare, informare publică preventivă, îndrumare şi control privind prevenirea situaţiilor de urgenţă;
o Serviciul Pregătire pentru Intervenţie şi Rezilienţa Comunităţilor, cu responsabilităţi în domeniul pregătirii personalului operativ propriu, precum şi a populaţiei privind comportarea în situaţii de urgenţă;
o Subunităţi de intervenţie(4) având în componenţă un număr variabil de echipe şi echipaje specializate pe tipuri de intervenţii, precum şi alte structuri necesare îndeplinirii misiunilor încredinţate:
• Detașamentul de Pompieri “Slt. Gabriel Boitan” Slobozia;
• Detașamentul de Pompieri Urziceni;
• Stația de Pompieri Fetești;
• Stația de Pompieri Țăndărei.
o Structura de Suport Logistic;
o Alte structuri funcţionale.
ATRIBUȚII PRINCIPALE
§ stingerea incendiilor;
§ căutarea, descarcerarea și salvarea persoanelor;
§ monitorizarea, evaluarea, cercetarea cauzelor probabile de producere a situațiilor de urgență;
§ informarea și educarea preventivă a populației și avertizarea acesteia, înștiințarea autorităților administrației publice, despre posibilitatea / iminența producerii situațiilor de urgență;
§ evacuarea persoanelor, a populației sau bunurilor periclitate, prin asigurarea măsurilor de evacuare, instalarea taberelor de sinistrați, participarea la transportul populației și al unor categorii de bunuri;
§ distrugerea zăpoarelor de gheață sau degajarea cursurilor de apă;
§ acordarea asistenței medicale de urgență prin module SMURD din cadrul serviciilor de urgență profesioniste;
§ asigurarea logistică a intervenției structurilor proprii și punere la dispoziția altor structuri, a unor categorii de tehnică, materiale și echipamente;
§ decontaminarea populației, cu mijloace specializate și/sau a punctelor de decontaminare personal, tehnică și echipament recunoscute din timp, în profil teritorial;
§ neutralizarea efectelor materialelor periculoase prin acțiuni de asanare a muniției neexplodate din timpul conflictelor militare.
§ emiterea de avize şi autorizaţii în domeniul securității la incendiu, în condiţiile legii.
§ În cadrul inspectoratului există Serviciul Medical de Urgență, Reanimare și Descarcerare (SMURD). În structura SMURD funcționează echipe integrate de descarcerare, specializate în acordarea asistenței medicale și tehnice de urgență, precum și echipe cu personal paramedical, specializat în acordarea primului ajutor calificat.
Misiunile SMURD:
§ intervenția la cazurile în care una sau mai multe persoane se află într-o situație cu risc vital din cauza unei îmbolnăviri acute sau accidentări;
§ intervenția la cazurile care necesită acordarea primului-ajutor într-un interval scurt de timp;
§ intervenția la cazurile care necesită descarcerarea sau alte operațiuni de salvare;
§ asigurarea protecției medicale pentru personalul echipelor de intervenție ale IGSU la misiunile specifice cu risc de accidentare;
§ intervenția la accidente colective și calamităţi.