Conferință de presă

,,Bilanțul misiunilor și activităților gestionate de pompierii ialomițeni în luna noiembrie” ,,Prezentarea Planului de măsuri județean pentru sezonul rece”

       Inspectoratul pentru Situații de Urgență ,,Barbu Catargiu al județului Ialomița desfășoară permanent activități orientate spre siguranța cetățenilor, pe cele două componente specifice, prevenirea situațiilor de urgență și gestionarea operativă a evenimentelor care pun în pericol viața semenilor sau bunurilor materiale ale acestora.

         Referitor la evenimentele gestionate de inspectoratul nostru în perioada 01 – 26.11.2025, situația operativă se prezintă astfel:

  • 10 misiuni pentru stingerea incendiilor (7 la locuințe, 1 la o anexă, 1 la un operator economic și 1 la autoturisme);
  • 1 misiune pentru stingerea incendiilor de vegetaţie uscată;
  • 411 misiuni pentru asistenţă medicală de urgenţă asistate de S.M.U.R.D-
  • 24 misiuni pentru asistenţa persoanelor;
  • 8 deplasări în urma producerii accidentelor rutiere;
  • misiuni asanare muniție rămasă neexplodată;
  • 11 misiuni asigurare măsuri PSI și prim ajutor la evenimente publice;
  • 3 misiuni pentru alte situaţii de urgenţă (1 intervenție asigurare măsuri PSI- scăpări de gaze într-un bloc de locuințe, 1 intervenție pe protecția mediului, 1 intervenție asigurare măsuri PSI la un stâlp electric în urma unui scurtcircuit);
  • 3 misiuni recunoaștere obiective;
  • 2 misiuni de sprijin la incendii.Dintre cele mai relevante intervenții gestionate de către aceștia, menționăm:

 1. O misiune complexă a salvatorilor ialomițeni a fost cea din data 02.11.2025, în jurul orei 05:10, când aceștia au fost solicitați să intervină pentru localizarea și lichidarea unui incendiu, produs la un apartament situat la etajul 3 al unui bloc de locuințe, din municipiul Slobozia.  La locul evenimentului au fost alocate: două autospeciale de stingere, o autospecială de descarcerare, o autoscară, o ambulanță SMURD, iar în sprijinul acestora un echipaj al Serviciului Județean de Ambulanță. La sosirea forțelor de intervenție, incendiul se manifesta la nivelul bucătăriei, flăcările distrugând electrocasnice și mobilierul aflat în interiorul acesteia.

Totodată, în apartament a fost găsită o persoană de sex masculin, cu vârsta de aproximativ 55 de ani, inconștientă, cu funcții vitale. Aceasta a fost predată echipajelor medicale, iar după monitoarizare a fost transportată la Spitalul Județean de Urgență Slobozia.

Cauza probabilă de producere a incendiului a constituit-o scurtcircuitul electric generat de un cablu defect.

 2. În data de 25.11.2025, în jurul orei 13:00, dispeceratul inspectoratului a fost sesizat cu privire la producerea unui accident rutier, pe șoseaua de centură a municipiului Slobozia, în care au fost implicate trei autoturisme și șapte persoane.

Au fost alocate o autospecială de stingere, o autospecială de descarcerare și o ambulanță SMURD. În sprijinul acestora au acționat și trei echipaje ale Serviciului Județean de Ambulanță Ialomița.

În urma coliziunii au rezultat șapte victime (dintre care și doi minori), conștiente și cooperante, însă una încarcerată. Aceasta a fost extrasă dintre fiarele contorsionate ale autoturismului și predată echipajelor medicale.

Cei doi minori și un adult (mama acestora) au fost transportați la unitatea spitalicească  înainte de sosirea forțelor de intervenție. Celorlalte patru victime rămase la locul solicitării li s-a acordat primul ajutor, ulterior trei dintre acestea fiind transportate la Spitalul Județean de Urgență Slobozia, pentru investigații medicale de specialitate.

 

Activităţile de prevenire gestionate de personalul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Barbu Catargiu al judeţului Ialomița în luna noiembrie

Prevenirea situațiilor de urgență reprezintă unul dintre obiectivele prioritare ale instituției noastre, aspect realizat atât prin intermediul activităților de informare preventivă, cât și prin cel al acțiunilor de control. Astfel, activitatea inspectorilor de prevenire are un caracter permanent, iar aceste verificări se organizează continuu, nefiind limitate la anumite categorii de obiective.

În perioada analizată, s-au efectuat 21 de controale și activități  de prevenire, astfel:

-   1 control la unităţi de administraţie publică;

-   3 controale la unităţi de cultură;

-   3 controale la unități de cult;

-    2 controale la obiective destinate desfășurării unor evenimente sportive;

-     3 controale instituții – adăposturi protecție civilă;

-     9 controale la operatori economici (3 pe producție și depozitare; 5 - comerț și alimentație publică; 1- adăpost protecție civilă).

Principalele aspecte urmărite pe timpul controalelor au vizat:

·      asigurarea evacuării rapide şi eficiente în caz de incendiu şi a altor situaţii de urgență;

·      dotarea cu stingătoare de incendiu și verificarea periodică a acestora;

·     funcționarea la parametri proiectați a rețelelor de hidranți și a instalațiilor de detectare, semnalizare și alarmare a incendiilor, precum și iluminatul de securitate pentru evacuare;

·     exploatarea în condiții de siguranță a instalațiilor electrice și sistemelor/instalațiilor de încălzire;

·        funcționarea fără autorizație de securitate la incendiu.

 

Menționăm faptul că, pentru încălcări ale legislației privind apărarea împotriva incendiilor, au fost aplicate 42 de sancțiuni contravenționale, 37 de avertismente și 5 amenzi în cuantum de 157.500 RON.

 

În atenția inspectorilor de prevenire au fost și obiectivele care funcționează fără deținerea autorizației de securitate la incendiu. Astfel, au fost verificate 4 obiective cu destinația comerț, alimentație publică și producție/depozitare. Pentru funcționarea fără autorizație de securitate la incendiu au fost aplicate 3 amenzi contravenționale, în cuantum de 150.000 RON.

 

Cu prilejul acestei conferințe de presă, reamintim și solicităm tuturor administratorilor obiectivelor socio-economice din județul nostru să inițieze demersurile necesare pentru intrarea în legalitate în ceea ce privește procesul de avizare și autorizare privind securitatea la incendiu, sens în care instituția noastră manifestă întreaga deschidere și disponibilitate pentru acordarea sprijinului necesar.

În vederea asigurării unui răspuns coordonat la situaţiile de urgenţă generate de producerea unui incendiu sau a unui seism, inspectorii de prevenire din cadrul unității noastre au desfășurat și activități de informare preventivă, constând în instruiri cu personalul angajat, precum și exerciții de evacuare. În acest sens, au fost organizate și desfășurate 8 exerciții de evacuare/intervenție în caz de incendiu și 22 de instruiri la care au participat aproximativ 146 de persoane (adulți, preșcolari, elevi).

Crearea unei culturi preventive în comunitățile noastre prin cunoaşterea diferitelor tipuri de riscuri şi a măsurilor de prevenire a acestora, precum şi a comportamentului adoptat în cazul producerii lor, rămâne obiectivul principal al pompierilor militari ialomițeni, motiv pentru care activitățile de control și informare preventivă vor continua și în perioada următoare.

 

                                 PLANUL DE MĂSURI PENTRU PREVENIREA ȘI COMBATEREA EFECTELOR NEGATIVE ALE SITUAȚIILOR DE URGENȚĂ SPECIFICE SEZONULUI RECE 2025-2026

 

Pentru prevenirea și combaterea efectelor negative ale situațiilor de urgență specifice sezonului rece 2025-2026, la nivelul județului Ialomița a fost adoptat în data de 24.10.2025, proiectul prin care se vor pune în aplicare următoarele măsuri:

 

A.   PREMERGĂTOR SEZONULUI RECE:

1.Organizarea și desfășurarea ședințelor de lucru la nivelul structurilor cu atribuții în managementul și gestionarea situațiilor de urgență specifice sezonului rece, în care se vor analiza:

-    vulnerabilitățile din zonele de responsabilitate la manifestarea fenomenelor meteorologice periculoase specifice sezonului rece;

-  concluziile desprinse din anii anteriori, în urma acțiunile de intervenție pentru înlăturarea efectelor negative produse de fenomenele meteorologice periculoase specifice sezonului rece, cu accent pe cauzele care au determinat unele disfuncționalități;

       -  stadiul pregătirii forțelor și mijloacelor de intervenție pentru acțiunile specifice.

2. Verificarea sistemelor de înștiințare ( telefon, fax, e-mail) și repararea acestora, după caz, pentru asigurarea transmiterii cu operativitate a atenționărilor, avertizărilor și a informărilor radar despre fenomenele meteo periculoase transmise de instituțiile de specialitate și retransmise de Centrul operațional județean.

3. Asigurarea închirierii de utilaje de tăiat, tractat și ridicat de către C.L.S.U dacă acestea nu sunt în dotare sau sunt neoperative, pentru înlăturarea rapidă a obstacolelor de pe carosabil în urma evenimentelor rutiere sau blocajelor ce pot apărea ca urmare a ruperii copacilor.

4. Întocmirea de către C.L.S.U a situației cu necesarul și existentul de materiale antiderapante  și mijloace de intervenție și transmiterea acesteia la Secretariatul Tehnic Permanent al C.J.S.U Ialomița în vederea centralizării și cunoașterii permanente a gradului de operativitate și a stadiului de pregătire pentru intervenție.

5. Identificarea spațiilor în care poate fi asigurată relocarea, cazarea și hrănirea persoanelor surprinse în trafic sau afectate de fenomenele meteorologice periculoase.

6. Asigurarea prin grija Direcției de Sănătate Publică Ialomița, aprovizionării unităților din rețeaua medicală, precum și a persoanelor din mediul rural în evidență cu afecțiuni grave, ce necesită tratament în ambulatoriu ( prin grija serviciului de asistență socială din cadrul primăriilor), cu rezervele de produse farmaceutice necesare continuității profilaxiei.

7. Desfășurarea activităților de control de specialitate la operatorii economici, instituții și localități, în vederea reparării defecțiunilor constatate și asigurarea bunei funcționări pe timpul sezonului rece a instalațiilor de gaze, a sistemelor și instalațiilor de stingere cu apă, precum și a mijloacelor tehnice de prevenire și stingere a incendiilor.

8. Asigurarea permanenței la centrele operative cu activitate temporară pe perioada de valabilitate a codului portocaliu/roșu pentru fenomenele meteo periculoase specifice sezonului rece.

9. Pregătirea populației în scopul participării active alături de forțele specializate la acțiunile întreprinse de autorități pentru normalizarea situației în cazul căderilor masive de precipitații sub formă de zăpadă, prin înlăturarea nămeților în zonele limitrofe amplasării gospodăriilor individuale, inclusiv la operațiunile de deblocare a ulițelor, străzilor și altor elemente de infrastructură care asigură accesul spre comunități.

10. Verificarea mijloacelor tehnice de înștiințare/automate de alarmare/intervenție, a viabilității planurilor de intervenție și evacuare în caz de dezastru, de la lăcașele de cult, respectiv locurile unde se organizează evenimente specifice sărbătorilor de iarnă.

11. Configurarea în aplicația CordCoom (Sistemul Național pentru Apel unic de urgență 112) a contactelor unor instituții cu funcții de sprijin în managementul și gestionarea situațiilor de urgență specifice sezonului rece, la solicitarea Inspectoratului pentru Situații de Urgență formulată Direcției de Telecomunicații Speciale.

12. Instruirea serviciilor voluntare și private pentru situații de urgență în vederea pregătirii corespunzătoare a mijloacelor de intervenție pentru perioada sezonului rece, precum și asupra măsurilor specifice de comportament, protecție și prim ajutor pe timp sde iarnă.

 

B. PE TIMPUL SEZONULUI RECE

1. Reducerea timpului de răspuns a structurilor de intervenție în situația producerii unor evenimente în zona de competențe/responsabilitate, prin cooptarea la acțiuni  a forțelor și mijloacelor, în raport cu distanța față de locul evenimentului.

2. Activarea Comandamentului de iarnă, în momentul apariției primelor blocaje pe căile de comunicații sau la primirea unor avertizări meteorologice ce impun acest lucru.

3. Intensificarea activităților de recunoaștere în perioada sărbătorilor de iarnă, în scopul stabilirii măsurilor pentru prevenirea producerii evenimentelor care pot perturba starea de normalitate.

4. În funcție de situația prognozată/produsă se va proceda la informarea permanentă a participanților la trafic, prin mijloacele mass-media locale, despre situația traficului rutier, conduită preventivă ce trebuie adoptată și evitarea parcării pe partea carosabilă, pentru a nu îngreuna intervenția utilajelor de deszăpezire.

5. Monitorizarea în permanență a debitelor, nivelurilor și a fenomenelor de iarnă pe cursurile de apă, precum și a cantităților de precipitații, în vederea avertizării în timp util în eventualitatea producerii unor zăpoare sau viituri, conform fluxului informațional.

6. Organizarea și desfășurarea de controale și acțiuni preventive în vederea depistării și înlăturării stărilor de pericol, a cauzelor potențial generatoare de dezastre, a încălcării reglementărilor specifice prevenirii și stingerii incendiilor și luării măsurilor ce se impun în caz de accidente tehnologice, explozii, incendii, avarii și accidente cu impact asupra mediului și populației.

7. Atenționarea populației cu privire la necesitatea asigurării aprovizionării cu resurse necesare în caz de căderi masive de zăpadă și, implicit, a posibilității de izolare a localităților, precum și la necesitatea participării popluației la deblocarea acestora.

 

Vă facem cunoscut faptul că prezentul Plan de măsuri poate fi actualizat în funcție de evoluția situației operative la nivelul județului.

De asemenea, având în vedere faptul că  urmează perioada în care temperaturile vor scădea exploatarea sistemelor de încălzire defecte, improvizate, nesupravegheate, coşuri de fum defecte sau necurăţate  vor constitui  o cauză de izbucnire a incendiilor la locuințele și anexele gospodărești.

Pentru creşterea gradului de protecţie a gospodăriilor și evitarea unor situaţii neplăcute ce pot avea urmări grave, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Barbu Catargiu” al județului Ialomița vine in sprijinul cetăţenilor cu următoarele recomandări:

    & asigurați, cel puțin o dată pe an, obligatoriu înaintea începerii sezonului rece, controlul instalațiilor și al sistemelor de încălzire, în vederea înlăturării defecțiunilor și asigurării funcționării la parametri normali;

      &  înainte de utilizare, sobele trebuie verificate, reparate şi curăţate pentru a fi în perfectă stare de funcţionare;

    &   nu este permis să se aprindă focul cu benzină sau alte lichide inflamabile, ori să se ardă lemne lungi, care nu permit închiderea uşii;

    &   se interzice folosirea sobelor și a altor mijloace de încălzire defecte sau cu improvizații;

  &  în faţa uşiţelor de alimentare a sobelor, pardoseala combustibilă se protejează cu o tablă metalică având dimensiunile de cel puțin 0,70 x 0,50 m;

    & coşurile de fum trebuie izolate termic faţă de elementele combustibile ale acoperişului;

    &  lucrările de întreţinere, revizii şi reparaţii la instalaţiile şi aparatele electrice se execută numai de către personal calificat şi autorizat;

   & este obligatorie supravegherea copiilor, fiind interzisă blocarea lor în casă cu lumânări aprinse, sobe, plite şi/sau aparate electrice aflate în funcţiune.

În cazul producerii unui incendiu, se acţionează de urgenţă astfel:

– anunţarea incendiului la numărul de apel unic 112;

– evacuarea tuturor ocupanţilor clădirii/amenajării precum şi a bunurilor importante adăpostite, în ordinea valorii;

– stingerea incendiului cu mijloace de primă intervenţie.

Pentru a preveni evenimentele deosebite care pot pune în pericol viața, sănătatea sau bunurile materiale, este esențial ca fiecare dintre noi să adopte un comportament preventiv, bazat pe cunoaștere și pregătire.

Nu uitați! Informații despre comportamentul adecvat în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute accesând platforma națională de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro și aplicația DSU, care poate fi descărcată gratuit din App Store și Google Play.

 

                                                             VĂ MULȚUMIM!

                            COMPARTIMENTUL INFORMARE ȘI RELAȚII PUBLICE

Documente